De pure racer in Peter Monteverdi

De meeste klassiekerliefhebbers kennen Monteverdi als de eigenzinnige constructeur van fraaie en sportieve automobielen. Maar Peter Monteverdi sloeg als autocoureur ook bepaald geen gek figuur. Bovendien bouwde hij zélf een Formule 1-wagen.

Tussen 1955 en 1961 neemt Peter Monteverdi deel aan zeker tachtig autoraces, verspreid over Duitsland, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Zijn voorkeur gaat daarbij uit naar heuvelklimwedstrijden en langeafstandsraces met sportprototypes, zoals bijvoorbeeld de 1000 kilometerraces op de Nürburgring Nordschleife. In zijn eerste actieve racejaar, in 1957, doet hij aan twaalf races mee, achter het stuur van een door hem zelf geprepareerde Ferrari. Twee jaar later waagt Monteverdi zich al aan de Formule 2 (met een Lotus), terwijl hij ook nog enkele races afwerkt met een Renault Gordini en een Mercedes-Benz 300 SLR. De Zwitser blijkt over meer dan gemiddeld talent te beschikken, want meermaals scheurt hij als eerste onder het zwart/wit geblokt door.

Formule 1
De eredivisie van de autosport, de Formule 1, lonkt. In het diepste geheim legt Peter in januari 1959 op het circuit van Modena een testsessie af met een oudere Maserati 250F. Heel even komt de gedachte in hem op om de auto over te nemen en een team te formeren, om daarmee aan de start te komen in het wereldkampioenschap Formule 1 van ’59. Maar na enig nadenken ziet hij er van af. Een toelichting blijft uit, die komt pas vele jaren later wanneer er een boek over het automerk Monteverdi verschijnt. “Ik was er nog niet klaar voor om in de Formule 1 aan de start te verschijnen.” In 1960 construeert Peter Monteverdi zijn eerste ‘eigen’ formulewagen, een monoposto met de aanduiding MBM, die in beginsel voor de toenmalige Formule Junior is ontworpen, maar eenvoudig naar Formule 1-specificaties is om te zetten. De MBM gaat daarmee de boeken in als eerste Zwitserse Formule 1-wagen. Onder de naam Ecurie HOBA komt de auto met Monteverdi achter het stuur verscheidene malen aan de start. Zonder succes. Na een matig optreden in de Grand Prix van Solitude in 1961 en een zware crash op Hockenheim zet Monteverdi eind ’61 een punt achter zijn loopbaan als coureur. Het zou niet Monteverdi’s laatste hoofdstuk in de Formule 1 zijn: in 1990 neemt de Zwitser een meerderheidsbelang in het financieel kwakkelende F1-team Onyx van de excentrieke Belg Jean-Pierre van Rossem. De renstal wordt omgedoopt in Monteverdi Onyx. Het avontuur loopt uit op een sportief en financieel fiasco: halverwege het seizoen, na de Grand Prix van Hongarije in Boedapast, gaat Monteverdi’s Formule 1-team failliet. Peter overlijdt acht jaar later op 64-jarige leeftijd in het Zwitserse Binningen.

© 2021 MECC Maastricht